Societat

Prova pilot per refrigerar les andanes de l’estació de Plaça de Sants

todayagost 6, 2025 157 1

Fons
share close

 

Betevé

TMB ha posat en marxa una prova pilot innovadora per combatre les altes temperatures a les andanes de l’estació de Plaça de Sants (L5), amb l’objectiu d’augmentar el benestar dels viatgers durant l’estiu. El sistema funcionarà fins a l’octubre, coincidint amb el pic de calor a Barcelona.

Com funciona el nou sistema

A cada extrem de l’andana s’han instal·lat dues unitats de tractament d’aire (amb ventiladors i filtres), capaços de moure fins a 5.500 m³ d’aire. Aquest aire es distribueix per un tub central que travessa l’andana i l’expulsa de forma uniforme per uns forats. El resultat: els usuaris reben corrents d’aire directe, millorant la percepció tèrmica mentre esperen el tren.

Expansió prevista

Aquest sistema, desenvolupat per l’empresa FabricAir, també s’implementarà pròximament a l’estació de Catalunya (L1), amb l’objectiu d’analitzar el seu rendiment en diferents entorns i determinar si és viable estendre’l a més estacions de la xarxa.

Per què és necessari?

Segons betevé, la temperatura a l’interior de les andanes és habitualment entre 7 °C i 10 °C superior a la del carrer i la humitat és un 10–15 % inferior durant l’estiu. Aquesta situació genera incomoditat als usuaris i pot impactar en la satisfacció amb el servei públic.

Punts forts i reptes

Des d’un punt de vista progressista, aquesta iniciativa representa una resposta útil a la crisi climàtica urbana: contribueix a la convivència més digna amb les altes temperatures sense recórrer a solucions climatitzadores energètiques dispendioses. No obstant això, caldrà avaluar l’eficiència energètica del sistema, els costos de manteniment i l’impacte real en el confort dels passatgers.

Perspectives municipals

L’èmfasi en aquestes proves pilot té una mirada estratègica: millorar el transport públic sostenible i fer-lo més resilient al canvi climàtic. Si els resultats són satisfactoris, el projecte podria estendre’s a altres estacions en barris més vulnerables o especialment concorreguts, afavorint una major equitat tèrmica en l’espai públic subterrani.

Què hauríem de seguir atentament?

  • Els resultats concrets del confort termal i la percepció dels usuaris.

  • El consum d’energia associat i el cost d’operació.

  • La decisió final sobre l’expansió a altres estacions i la priorització de zones.

  • L’ús potencial de mesures addicionals, com la ventilació natural o sistemes evaporatius, com els ja provats en altres estacions.

Escrit per: Àngel Lacoma

Rate it

Publicar comentaris (0)

Deixi una resposta

La teva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats *


Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies