Cultura

El Col·legi de Periodistes de Catalunya destaca la tasca de l’Ona de Sants-Montjuïc

todayjuliol 9, 2024 26 5 4

Background
share close

El Col·legi de Periodistes de Catalunya ha posat en relleu l’important paper d’Ona de Sants-Montjuïc en la formació i el desenvolupament de professionals del mitjà radiofònic. Personatges tan coneguts com Òscar Dalmau, José Corbacho i Oriol Parreño van iniciar la seva trajectòria en aquesta emissora, tal com recorda el director, l’Àngel Lacoma.

El 1985, l’Ateneu Popular de Sants va organitzar un taller de ràdio que dos anys més tard va donar lloc a les emissions regulars, aquests són els inicis de l’Ona de Sants-Montjuïc. Actualment, l’emissora compta amb seixanta associats que paguen una quota mensual de 20 euros i fan dues assemblees ordinàries a l’any. Les quotes dels associats, una subvenció anual de 1.000 euros de l’Ajuntament i la publicitat de quatre o cinc empreses permeten la cobertura de les despeses operatives de l’emissora.

La programació d’Ona de Sants-Montjuïc és diversa, incloent-hi segments de cinema, informatius i esports. “Habitualment, són grups de tres o quatre persones que vénen amb ganes de fer ràdio, se’ls ensenya la part tècnica i es queden una temporada o les que vulguin. Després de tres mesos de prova ja tenen dret a associar-s’hi”, explica Lacoma. Actualment, compten amb vint-i-cinc programes a la seva graella.

“La filosofia és la mateixa que als inicis: som un taller, tenim un espai de reunió, que és una mena de cau, i prestem un servei públic per difondre la cultura i la realitat social del districte”, afegeix el director. L’emissora també acull estudiants en pràctiques, com Elisabet Díaz, de 17 anys, que està en el segon any d’estudis d’Imatge i So i ha de completar 386 hores de pràctiques. “Soc tècnica de so, faig servir la taula de barreges i programes com Audacity, RadioBoss i UltraMixer. Vinc cada tarda, quatre hores, de dilluns a divendres. Abans era una feina més d’homes, però això està canviant, comenta la jove, tot i que reconeix que a classe hi ha cinc noies i quinze nois.

L’Ona de Sants se sintonitza al 94.6 FM i emet les 24 hores, gràcies a les reemissions. Tot i això, Lacoma observa que la participació en aquest tipus de mitjans ha disminuït significativament. “La gent ara busca els programes i les cançons. La ràdio va encaminada a ser de podcasts, almenys les ràdios com la nostra”, assenyala.

El director destaca l’enllaç afectiu que hi ha a les emissores amateur, diferenciant-lo de les ràdios professionals: “Es nota molt que no som professionals, però és que jo no m’he plantejat mai la ràdio professional”. Aquesta visió és compartida pel director de Ràdio Hostafrancs, Dídac Boza, que també preveu un futur dominat pel consum a la carta. “Avui dia, els principals consums de continguts es fan a la carta. El model és el podcast. D’aquí cinc o deu anys en aquesta entrevista (https://www.periodistes.cat/capcalera/identitat-de-barri)  no parlarem de repetidors, cobertures ni freqüència modulada”, pronostica.

El Col·legi de Periodistes de Catalunya, en la seva menció a l’Ona de Sants-Montjuïc, ha volgut destacar la valuosa aportació d’aquesta emissora a la comunitat i la seva adaptació als canvis en el consum de continguts, subratllant el seu paper com a pedrera de nous talents a l’àmbit de la ràdio.

Written by: Lourdes Tasies Cano

Rate it

Post comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies