Societat

Plaça de Sants, pròxim pas clau en l’accessibilitat del metro de Barcelona

todayabril 9, 2025 16

Fons
share close

  • cover play_arrow

    Plaça de Sants, pròxim pas clau en l’accessibilitat del metro de Barcelona Àngel Lacoma

Amb una xarxa de metro que ja frega el 100% d’accessibilitat, la ciutat de Barcelona afronta ara una de les últimes grans assignatures pendents: l’adaptació integral de l’estació de Plaça de Sants, una de les més transitades i estratègiques de la capital catalana. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha anunciat que aquest mateix mes d’abril es licitaran les obres d’adaptació de l’L5 per un import proper als 17 milions d’euros, mentre que el projecte per adaptar el vestíbul i les andanes de l’L1 es troba actualment en fase de redacció.

L’actuació convertirà Plaça de Sants en un intercanviador accessible, tant per la línia 1 com per la línia 5, afavorint la mobilitat de les persones amb discapacitat, gent gran o famílies amb cotxets. Aquesta millora s’inscriu dins d’una estratègia global que busca fer del metro un transport universalment accessible, una fita que Barcelona frega amb 155 estacions adaptades de les 163 que conformen la xarxa (el 95%).

Aquesta nova licitació se suma a altres millores ja executades o en marxa, com la reforma integral de l’intercanviador de Plaça d’Espanya, on conflueixen les línies 1 i 3 del metro i diverses línies dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Amb una inversió de 13,2 milions d’euros —finançada en part pel fons europeu FEDER—, les obres han culminat recentment amb la posada en servei dels dos últims ascensors de l’L3, convertint-la en la primera línia històrica del metro barceloní completament accessible.

A més, es treballa en la millora d’estacions ja adaptades, com la de Sants Estació, on s’optimitzaran els recorreguts accessibles entre la línia 5 i les vies de tren.

L’horitzó d’un metro totalment accessible

Tot plegat forma part d’una transformació més àmplia del sistema ferroviari urbà. Amb el perllongament en marxa de l’L8 dels FGC des de Plaça Espanya fins a Gràcia —passant per noves estacions com Hospital Clínic i Francesc Macià— el model d’interconnexió entre metro, FGC i tramvia guanya múscul, però també complexitat. Per això, l’accessibilitat esdevé un factor clau per garantir que aquesta xarxa intermodal estigui realment a l’abast de tothom.

Els treballs del perllongament, pressupostats en uns 300 milions d’euros, ja s’han iniciat i preveuen la construcció de quatre quilòmetres de túnel, amb tecnologia de tuneladora i trams executats en mina. En paral·lel, es construeix un nou accés a l’estació d’FGC de Plaça Espanya, així com diversos pous auxiliars.

Tot i l’envergadura d’aquestes obres, és en detalls com l’adaptació de Plaça de Sants on es juga la credibilitat d’un sistema que vol ser veritablement inclusiu. En aquest sentit, cada ascensor compta, cada itinerari simplificat suma, i cada estació adaptada apropa una mica més la mobilitat universal.

Escrit per: Àngel Lacoma

Rate it

Publicar comentaris (0)

Deixi una resposta

La teva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats *


Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies