Política

L’Ajuntament modifica els plans urbanístics de l’Illa Citroën per allunyar els edificis del carrer Constitució i ampliar les zones verdes

todayjuliol 16, 2025 333 6

Fons
share close

El nou projecte preveu redistribuir els habitatges, crear un gran parc central de 21.000 m² i millorar l’accessibilitat, en resposta a les demandes veïnals.

L’Ajuntament de Barcelona ha fet marxa enrere i ha redissenyat el projecte urbanístic de l’Illa Citroën, al barri de la Bordeta, per allunyar els nous edificis del carrer Constitució i donar més pes a les zones verdes i als equipaments públics. La proposta, que ja ha estat aprovada inicialment per la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, es deriva d’un procés participatiu iniciat a finals de 2024 i pretén donar resposta a les inquietuds expressades pel veïnat i entitats del barri.

El canvi més destacat és la nova ordenació dels 210 habitatges previstos (110 privats i 100 de protecció oficial), que es distribuiran en dos blocs: els pisos públics es construiran a tocar de la rambla Badal i els privats a prop de la Riera Blanca. Aquesta disposició permet ubicar un gran parc central en forma de “C”, amb accés obert, que tindrà una superfície de 21.000 metres quadrats i connectarà amb la rambla de Badal i els jardins de la Rambla de Sants. El parc estarà envoltat pels edificis i acollirà espais de passeig i zones verdes, com també activitats a les plantes baixes, amb 1.800 m² destinats a comerç i economia de proximitat.

A més, el projecte contempla l’ampliació de l’escola pública Cavall Bernat, que guanyarà 1.000 m² i millorarà la seva accessibilitat i connexió amb el nou espai verd. També s’hi preveuen fins a 8.000 m² per a nous equipaments municipals encara per concretar.

Pel que fa a la mobilitat, s’inclou la creació d’un pas verd per a vianants que connectarà els jardins i la Rambla de Sants amb el metro de Santa Eulàlia, a més de la reordenació de la sortida de la ronda del Mig pel carrer Constitució per adaptar-se a la nova configuració urbanística. Les rampes i recorreguts accessibles seran una prioritat per facilitar la connexió entre els diferents punts del barri i reduir els efectes de la topografia.

La proposta urbanística s’ha treballat a partir d’un procés participatiu en què han intervingut prop de 180 persones a través de tallers temàtics sobre mobilitat i usos de l’espai, entre d’altres. El resultat ha estat valorat positivament per la majoria de grups municipals: la modificació del Pla General Metropolità ha rebut el suport de PSC, Junts, ERC i Vox; el PP s’ha abstingut i Barcelona en Comú hi ha votat en contra.

Ara s’obre un període d’exposició pública de dos mesos abans de la seva aprovació provisional pel plenari municipal, i posteriorment caldrà l’aprovació definitiva per part de la Subcomissió d’Urbanisme. Si es compleixen els terminis previstos, les obres podrien començar l’any 2028.

Tot i els avenços, alguns sectors veïnals demanen mantenir la vigilància perquè el projecte no es desvirtuï i perquè l’assignació dels habitatges protegits sigui realment efectiva per a les famílies del barri. També hi ha qui alerta que caldrà acompanyar la transformació amb inversions en serveis, mobilitat i cohesió social per evitar processos de gentrificació.

Amb aquest replantejament, el consistori fa un pas cap a un model de ciutat més verd i més dialogat amb el territori, tot i que el repte de fer-lo efectiu continuarà sobre la taula durant els propers anys.


Escrit per: Àngel Lacoma

Rate it

Publicar comentaris (0)

Deixi una resposta

La teva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats *


Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies